Kas saaksid kiiresti ühe maksekorralduse teha?

Peeter Marvet
Jaga:

Kontorisse jäänutel on aga puhkajate asendamistega käed-jalad tööd täis ning olukord natuke uus ja ilma sisse harjunud käitumisreegliteta.

Näiteks võiks reedel, napilt enne lõunapausi, assistent Anne postkasti saabuda selline kiri tegevjuht Tiiult:

Ääremärkus: see ja järgmised kirjad on pärit ühe meie turvateadliku kliendi suhtlusest päris kelmidega. Nimed ja aadressid muudetud, fiktiivse firma nimi pärit ühest sotsmeedia-eksperimendist. Igaks juhuks ka tavakohane hoiatus “don’t try that at home work” – vaevalt, et neil sind maksma petta õnnestub… aga äkki võtab keegi trollimist südamesse ja leiab mõne turvaprobleemi mille ärakasutamise-katseks sa veel valmis pole.

Raamatupidaja on puhkusel, aga lõunalt naasnud Anne ülesandeks on kontor iga ilmaga toimivana hoida ja Tiiu saab peagi täpsustava küsimuse:

Viis minutit hiljem tuleb talt vastus:

Samuel on ilmselt rahamuul, kes on “töökuulutuse” peale olnud nõus oma kontole saabuvast rahast 90% sulas välja võtma ja Western Union’i kaudu edasi saatma.

Anne jääb hetkeks kirja uurima – aga peagi on postkastis järgmine kiri Tiiult, kellel ilmselt on maksega kiire:

Mistahes kelmuse puhul on oluline sundida ohver enne tegutsema ja alles siis mõtlema. “Ja-jaa, juba jooksen,” ohkab Anne – aga ta ei saa ju niisama maksta, sest raamatupidaja peaks selle kuidagi algdokumendiga kokku viima:

Ja saab vastuseks:

Nagu näha, sai Google Translate jälle natuke tööd teha ning kellegi nobedad näpud kopeerisid vastused Outlook’i.

Järgmine kord ei pruugi aga pettus nii kergesti märgatav olla, sest suhtluse kulg on üsnagi etteaimatav ja pole keeruline paarkümmend tüüpvastust inimtõlgilt tellida. Tegemist on ikkagi levinud kelmuseliigiga ja küllap leiab selle läbiviimiseks asjakohastest veebidest nii õpetusi kui ka tekstinäiteid. Brian Krebs’il on hea lugu veidi erinevast pettuseliigi ehk “vene kohtinguteenusest” toimimisest.

Jätame aga Tiiu ja Anne omavahel suhtlema ning vaatame…

Kuidas selline kelmus töötab?

Keerulisemate CEO-kelmuste puhul on tegemist ühe osapoole e-postikonto ülevõtmise ning päris arve võltsimisega. Sellist näidet kirjeldab Andris postituses Tõestisündinud lugu e-posti võltsimise tõttu kaotatud rahast ja ühte banaalselt lihtsat postikontosse sissemurdmist lahkas Ardi loos “Paha Panda” varastab postkaste.

Sedapuhku pole aga tegemist konkreetse firma vastu suunatud kuluka harpuunimisega ning Tiiu ja Anne kontaktid leiti pigem firma kodulehelt:

Veebifragment kelmidega kirjavahetust arendanud firma kodulehelt, pildid “Anna Malvara” loo juurest. Olgu lisatud, et mõlemad on 100% sünteetilised ehk 3D-renderdatud – Tiiu on pärit Renderpeople galeriist ja Anne leidsin üles ühest 3ds Max’i õpetusest.

Robotid skannivad tuhandete firmade veebe, korjates kokku e-posti-aadressid ning nendega seotud nimed ja rollid. Keegi hoolas inimene puhastab andmed ja müüb need kena Exceli-tabelina ahela järgmisele lülile maha – hinnajärk ilmselt sent per firma.

Ja see järgmine lüli saadab laiali spämmi, kus saatja real on kenasti From: Tiiu Kask <tiiu@malvara.ee>, kiri on saadetud mõne pahaaimamatu firma serverist (Return-Path: <vd@somehackedwebsite.com>) ja Outlook’i vms e-postikliendi puhul vastamisel kasutatav Reply-To aadress viitab kolmandale, samuti kelmi kontrolli all olevale serverile, kus kasutajanimest sõltumatult jõuavad kõik kirjad “operaatori” postkasti (Reply-To: "Tiiu Kask" <tiiu@vd-scammersdomain.org>):

Anne saab kogu suhtluse käigus kirju, kus saatjaks oleks justnagu õige Tiiu – aga tehes Reply läheb vastus vale-Tiiule.

Kuidas ennast selliste pettuste eest kaitsta?

Ma heameelega räägiks siinkohal vajadusest lisada oma domeenile SPF-kirje, mis võimaldab postiserveritel kontrollida, et malvara.ee kirju tohib saata ainult see üks ja õige server (loe: 3 tehnoloogiat, mis aitavad kirjad kindlalt kohale toimetada ja Kuidas kontrollida väljuva e-posti SPF+DKIM+DMARC toimimist?)… aga kuigi see on 100% mõistlik liigutus, peitub tegelik võti ikka meie endi peas – valmisolekus kelmust ära tunda ja kokkulepitud käitumisreeglites:

  • tea, et kiirusele rõhumine on sageli märk soovist sind tavapärasest erinevalt käituma panna ja e-posti on lihtne võltsida
  • vähimagi kahtluse korral kontrolli saatja tegelik soov üle, kasutades selleks alternatiivset sideviisi (loe: helista sulle teadaolevale, mitte kirjas toodud numbrile) või kasuta vastamise (Reply-To) asemel edastamist (Forward) sisestades teise osapoole aadress ise To-lahtrisse
  • sellise kelmuse ohvriks sattujad ei ole rumalad või hooletud – teine pool on suhtluse üles ehitanud lähtudes väga heast inimpsühholoogia tundmisest ning iga sammu läbi mõelnud, praktiseerides sellist tegevust “üheksast viieni” ehk põhitööna

Tänud kõigile, kes on võtnud vaevaks meile kirjanäidiseid saata ning eriti uudishimulikule “Annele”, kes tahtis teada mis toimub peeglitaguses maailmas 🙂

Populaarsed postitused

Nutikas Pilveserver: tark lahendus e-poe ja nõudlike veebiprojektide jaoks

Tanel Männik
Nutikas Pilveserver pakub nüüdisaegset ja kulutõhusat lahendust, mis ühendab endas paindlikkuse ja võimsuse, et rahuldada kõrge külastatavusega...

Kuidas me aita(si)me tuntud veebilehtedel suurema külastatavusega toime tulla

Digimaailmas on veebilehtede kiirus ja usaldusväärsus kriitilise tähtsusega. Ikka ja jälle oleme silmitsi olukordadega, kus kliendi käsutuses olev...

Hallatud või halduseta platvorm: kumb vastab paremini sinu vajadustele?

Martin Kirs
ZoneOS platvorm on meie hallatavate teenuste alustala, sisaldades endas justkui mitme IT-spetsialisti pädevusi. Kuidas see platvorm on nii "nutikas" ja...

Zone Veebiakadeemia - lihtsad tööriistad kodulehega alustamiseks

blogi
Zone Veebiakadeemia uue hooaja värskeimas osas räägib Zone arendustiimi juht Ingmar kasulikest tööriistadest, mis aitavad sul hõlpsalt ja arusaadavalt...