Zone kroonika: 2019

Ardi Jürgens
Jaga:

Paljud teevad kokkuvõtteid aastast juba enne, kui see läbi on saanud, mina võtan selleks alati paar kuud hoogu. See annab hiljutistele sündmustele aega veidi settida, mistõttu pole resümee enam aasta lõpu poole kaldu. Lisaks vajavad meie osanikud, audiitorid, registrid jt kokkuvõtet Zones ning meie valdkonnas üldiselt toimunust just kevadeks, seepärast kasutan võimalust kirjutada nii neile kui ka klientidele korraga.

Märkimisväärsetest sündmustest 2019. aastal puudust ei tulnud, sest nagu varasemadki, oli ka see ettevõttele teguderohke.

Domeenindusest

Meie suurim kokkupuutepind ühiskonnaga tuleb domeeni registreerimise teenusest ja 2019. aastal laienes see oluliselt, sest aasta lõpuks ületasime selles vallas märgilise lati – Zone poolt teenindavate domeenide arv kasvas kuuekohaliseks, ületades 100 000 domeeni piiri. Raske on sõnadesse panna, mida selline usaldus ühe väikese ettevõtte jaoks tähendab, mistõttu piirdun lihtsa tänuavaldusega kõikidele meie klientidele: aitäh, teile!

Üks huvitavamaid projekte meie registripidajateenuste meeskonnale oli tihedama koostöö alustamine ja tehniline liidestumine Madalmaade Kuningriigi ehk Hollandi tippdomeeni registriga Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), mis kulmineerus lõpuks .NL registripidaja rolliga. Zone on aastaid omanud taristut lisaks Tallinnale ka Amsterdamis ning see samm oli loogiline jätk meie senisele tegevusele Kesk-Euroopas.

Tänase seisuga oleme otse registripidaja staatuses 6 tippdomeeni registri juures, nendeks on Eesti (.EE), Soome (.FI), Läti (LV), Leedu (LT), Euroopa Liit (.EU) ja Holland (.NL). Meie koostöö kõikide nende tippdomeenide registritega on olnud fantastiliselt produktiivne. On olnud hea meel tõdeda, et mitmed rahvusvahelistest koostööpartneritest on meid ka tunnustanud, näiteks kui oleme kohalikke teenusepakkujaid DNSSEC juurutamisel ületanud.

Eesti domeenindusest rääkides tahan kindlasti eelmisest aastast välja tuua .EE domeenioksjoni käivitamise, mis võimaldab nüüd vabanevate domeenide pärast ausalt konkureerida nii professionaalsetel kaupmeestel kui ka tavaregistreerijatel. Varem oli “registreerijal tänavalt” sisuliselt võimatu atraktiivset domeeni endale saada, sest mõnede registripidajatega koostööd tegevad elukutselised spekulandid ei andnud selleks mingit võimalust.

Oksjoni mudel ja välja töötatud tehniline lahendus on toonud Eesti Interneti SA-le ka rahvusvahelist tunnustust ning on minu arvates hea näide sellest, mida on võimalik saavutada, kui tippdomeeni registripidajad ja register teevad vastastikusel usaldusel põhinevat tihedat koostööd.

Kahjuks ei ole kõik uudised domeenindusest 2019. aastal olnud positiivsed. Peamiselt puudutasid keskpärased või lausa kehvad uudised asetleidnud või eesootavaid hinnatõuse jmt.

Hoolimata laiapõhjalisest vastuseisust eemaldas tippdomeeninduse üle poliitilist kontrolli tegev ICANN kevadel hinnapiirangud .ORG ja .INFO tippdomeenidelt. Tuginedes sellele otsusele, kasutas Internet Society kõigile üllatuseks sügisel võimalust ja müüs .ORG tippdomeeni haldusega tegeleva tütarorganisatsiooni maha erainvestoritele, kes teatasidki peagi plaanist hakata hindu tõstma. Arusaadavalt käivitus selle peale rahvusvaheline pahameeletorm, mis tuiskab siiamaani.

Ka .COM ja .NET tippdomeene haldav Verisign lobistas endale 2019. aastal ICANN-ist välja õiguse hinnatõusuks, mis küll vormistati otsusena alles 2020. aastal. Huvitav on see, et muuhulgas oli hinnatõusu taga praeguse Valge Maja administratsiooni põlastus kõige vastu, millel seos Barack Obamaga – piirangud .COM domeeni hindadele seati nimelt paika just viimase valitsuses.

Hinnatõusuni jõudsid ka mitmed väiksemad registrid nagu Donuts, kes on viimastel aastatel käivitanud hulgi uusi geneerilisi tippdomeene, mitmetel neist tõusid samuti registreerimis- ja pikendamistasud.

Ja lõpetuseks, Euroopa Liit ja Suurbritannia suutsid aasta lõpuks oma lahkuminekus kokku leppida ja nagu üldiselt teada, siis 31. jaanuaril tõstsidki britid ülejäänud liikmesriikidele kaabut. EU tippdomeenis domeeni registreerinud Suubritannia isikute jaoks pole segadused siiski veel päris läbi, sest hetkel kestab 31. detsembril 2020 lõppev üleminekuperiood, mille jooksul on neil võimalik .EU domeene jätkuvalt omada ja registreerida. Mis edasi saab on veidi hägune, sest Euroopa Liidu tippdomeeni registri vastav koduleht on siiani segapuder aegunud ja aktuaalsest infost: https://eurid.eu/en/register-a-eu-domain/brexit-notice/

Serveriteenused

Nagu IT puhul kipub olema, siis suurem osa tööst on tegelikult lõppkasutajate jaoks nähtamatu, sest leiab aset “eesriide taga”. Erinevate rikete haldus, uuendused, monitoorimine, varukoopiate tegemine jne peaks ju ideaalis leidma aset nii, et kasutaja saab sellest võimalikult vähe mõjutatud. Nagu ühes mu Futurama meelisepisoodis tõdeti: “kui teed asju õigesti, ei ole inimesed kindlad, kas üldse midagi tegidki”.

Sellegipoolest tahaks mõnestki saavutusest kirjutada.

Meie üks peamiseid eesmärke oli 2019. aastal vahetada oma taristus võimalikult palju senist elektronposti ja veebimajutuse tarkvaraplatvormi välja selle radikaalselt uuendatud versiooni vastu, migreerides värskele variandile üle niipalju olemasolevaid kliente, kui võimalik. Aasta lõpuks olimegi uuele platvormile üle tõstnud ca 100 serverit erinevatest rollidest, alates veebimajutusserveritest ja lõpetades monitooringuga. Kuid see on vaid murdosa tööst, mis ootab veel ees.

Tänu meie klienditeeninduse ja IT tihedale koostööle edenes eriti jõudsalt olemasolevate klientide konverteerimine uuele e-posti platvormile, sellele jõudsime üle viia enam, kui kakskümmend tuhat e-posti aadressi. Klientide üleviimine uuele platvormile on jätkunud suure hooga ka sel aastal, sest liigutamist ootab veel kuuekohaline arv addresse. Nagu ikka, loodame jätkuvalt klientide mõistvale suhtumisele. Ajutisi ebamugavusi tuleb taluda meie ühistes huvides, sest see võimaldab meil pakkuda töökindlamat ja turvalisemat teenust.

Esimesi uue e-posti platvormi pakutavaid vilju on juba olnud ka võimalik maitsta. Tõstsime uute postkastide vaikesuurust ning tõime klientide käsutusse eriti suured preemium-postkastid, mis võimaldavad säilitada ja töödelda senisest kordades rohkem e-kirju.

Uue e-posti platvormi tarbeks tulime lõpuks välja ka värskema veebipõhise e-posti kliendiga, mis on taas arendatud spetsiaalselt Zone klientide tarbeks. See töötab suurte postkastidega senisest palju efektiivsemalt ja pakub lõpuks mõistlikku kasutajakogemust ka mobiilsetes seadmetest. Uus klient on optimeeritud meie sponsoreeritavale vabavaralisele Wildduck IMAP platvormile ja ka selle tahame kohe-kohe vabavaralisena kõigile kättesaadavaks teha, soodustades nii veelgi Wildduck IMAP’i kasutuselevõttu kogu maailmas.

Uue veebipõhise e-posti kliendi avalikustamisele eelnes väga põhjalik turvatestimine. Testimist vedas eest meie enda Peeter Marvet, kes kaasas sellesse korraga nii Clarified Security professionaalid kui ka portsu vabatahtlikke. Viimastele mõtlesime välja ka spetsiaalse auhinnaprogrammi, et nende panust tunnustada. Loomulikult ei jäänud testimine tulemusteta, kõikidelt osapooltelt tuli palju väärtuslikku tagasisidet praktiliste ja teoreetiliste nõrkuste näol, millele said kohe korralikult ka parandused juurutatud. See kogemus näitas, et nii professionaalid kui vabatahtlikud annavad arendusse võrdselt väärtuslikku sisendit, mis annab julgust rakendada sarnast mudelit ka tulevikus.

Turvalisusest rääkides võiks ilmselt mainida ka Eesti Interneti SA ja Riigi Infosüsteemi Ameti CERT-EE üksuse ühist projekti, mille raames loodi Eesti populaarseimate internetikeskkondade üldist turvataset ilmestav näidikulaud. Selle leiab Hardenize keskkonnast, aadressil https://www.hardenize.com/dashboards/ee-tld/. Kuigi me linnukeste tegemist just parimaks turvalisuse alustalaks ei pea, siis võtsid meie IT arhitektid ja tehnikud EIS-i ja RIA väljakutse vastu ja juba jupp aega on Zone ainus Eesti telekommunikatsiooniettevõte, kellel kõik Hardenize loetletud turvatehnoloogiad implementeeritud, sama tasemeni pole küündinud isegi ükski Eesti pank.

Astusime järjekordseid samme ka selleks, et aidata klientidel oma veebirakendusi efektiivselt turvata. Muutsime oma teenustes väga lihtsalt seadistatavaks veebirakenduste tulemüüri ModSecurity. Nüüd on neil võimalik paari nupuvajutusega aktiveerida OWASP Core Ruleset tulemüürireeglid, mis aitavad tõrjuda enamlevinud rünnakuid nende kodulehtede ja rakenduste vastu ning täita erinevaid e-kaubandusele ja isikuandmete töötlemisele kehtivaid nõudeid.

Eriti hea meel oli meil aasta lõpuks avastada, et meie aastaid kestnud turvatud ühenduste vaikimisi soosimise initsiatiiv kannab tohutult hästi vilja, sest samaaegsete krüpteeritud HTTPS ühenduste arv on meie klientidel üle 3x suurem turvamata HTTP ühenduste arvust.

Turu areng

Kui vaadata üldiselt serveriteenuste turgu, siis on mul hea meel konstanteerida, et turul valitseb palju suurem nõudlus kvaliteetsete serveriteenuste järele ja klientide üldine teadlikkus on kasvanud. Meilt küsitakse senisest palju enam Nutikate Privaatserverite järele, mis pakuvad klientidele teenuse käideldavuse osas rohkem garantiisid kui virtualiseeritud teenused. Kuid ka viimaste tarbijad nõuavad oma teenusepakkujalt palju enamat ja monitoorivad nendele osutatava teenuse kvaliteeti palju täpsemalt, kui varem.

See on esitanud väljakutse ka meie IT-le, kes on viimase aasta jooksul täielikult reforminud meie monitooringusüsteemi, lisades kümneid uusi jälgitavaid meetrikuid ja teavitusi. Peetri eestvedamisel oleme samuti juurutanud sünteetiliste etalonklientide süsteemi, mis aitab meil mõõta seda kuidas keskmise kliendi kasutajakogemus ajas ning ruumis (serverite vahel) muutub. Ja et sellest veel vähe ei ole, siis lisaks omaenda monitooringusüsteemile võtsime kasutusele ka sõltumatu välise monitoorija, mis aitab meil võrrelda näitajaid erinevatest geograafilistest asukohtadest.

Tabasin end eelmisel aastal mitmel korral mõtisklemast selle üle, kuidas IT on mõnekümne aastaga küpsenud ja BOFH mütoloogia väga kaugele seljataha jätnud.

Klienditeenindus

Meie klienditeenindusmeeskond väärib kogu aeg kiidusõnu ja esiletõstmist. Eelmisel aastal lahendasid nad üle 30 000 kirjaliku pöördumise, vastasid üle 20 000 telefonikõne ja tegelesid peaaegu 7000 tsäti aknaga – õnneks küll mitte samaaegselt. Purustati senine telefonikõne pikkusrekord, kõige pikem kliendi mure lahendamine telefonitsi võttis aega 1 tunni ja 28 minutit. Kannatust meil jagub.

Kõige suurem murede allikas ei olnud eelmisel aastal aga mõni tehnoloogiline probleem, selleks oli hoopis avaliku sektori üleminek e-arvetele. Arvestades, kui kaua oli erinevatel asutustel ja teenusepakkujatel aega selleks valmistuda ning kui mitu korda seda oli juba edasi lükatud, siis sellist putru kapsastega me sellest küll oodata ei osanud. Õnneks suutsime end ka sellest läbi närida. Kahjuks osutusid lõpptulemusena igasuguste e-arve vahemeeste poolt võetavad teenustasud piisavalt suurteks, et pidime kuu kaupa maksvatel klientidel veidikene hindu tõstma.

Kommunikatsioon

Meie kommunikatsioonispetsialistid Peeter ja Lemme paugutasid eelmisel aastal erilise hooga ja üritasid viia sõnumi internetioleluse tähtsusest kõikideni, kes seda kuulama olid valmis ning samuti üritasid abikäe ulatada kõigile, kes vähegi selleks soovi avaldasid.

Kokku korraldasid nad 9 WordPressi teemalist üritust üle terve Eesti, kuhu kraabiti esinejaid kokku nii Eestist kui ka Soomest ja Leedust. Aasta lõpuks saavutati tunnustus WordPressi ametlike kogukonnaesindajatena.

Kasutan siinkohal võimalust ja viskan eetrisse tänusõnad kõikidele meiega kaasa mõelnutele ja töötanutele nagu Leho Kraav @CXL , Pavel Lukashenko ja Kevin Lehtla @FCR Media, Meelis Mikker, Arunas Liuiza, Alar Ehandi @Pakipoint, Otto Kekäläinen @Seravo, Raik Ilves @Velvet, Mihkel Eidast ja Pärt Erikson @ gotoAndPlay. #muchrespect!

Aga et sellest veel vähe ei ole, siis korraldas PrestaShopi ‘ambassador’ Peeter veel ka PrestaShopi teemalisi üritusi.

Suurim töövõit eelmisest aastast oli kommunikatsiooni osas aga 17 aset leidnud Pop-Up HelpDesk üritust, mis andsid meile tohutult väärtuslikku tagasisidet otse kasutajatelt ja aitasid loodetavasti paljudel neist end Internetis palju julgemalt kehtestada.

Ka siin tänan meie partnereid, kelleks olid RIA IT-vaatlik, Tartu Kutsehariduskeskus Õpi tegijaks!, Pärnu Raamatupidamiskonverents, Eesti Interneti Päev 2019, Geenius Meedia, Forwardspace, Startup Week Tallinn 2019, CTF, TLÜ Küberturvalisuse töötoad, Nordplus programm Ülemistel, Hiiumaa ettevõtluspäev, DevClub, WP, Garage48 mentorlus, Drupal Camp, World Usability Day, andmekaitsekogukond, vabakutselised (VabaCon), agentuurid jt. #muchrespect

Lisaks viskaksin õhku tervitused nendele kogukonna esindajatele, kes meie Slacki on ära eksinud, te olete fantastiline punt kaabakaid 🙂

Lõpetuseks

Lõpetan, ma nagu alati tervitades neid, kes meiega eelmisel aastal liitunud. Seekord olid nendeks Grethe ja Mikk, kes tulid värskendama meie kasutajaliideseid, loodetavasti saame nende tööst üht-teist välja näidata juba peagi.

Post Scriptum

Ahjaa, tarkvaraarenduse osakond palus tervitada kõiki neid, tänu kellele Zone API (https://api.zone.eu/v2) kasutus eelmisel aastal kahekordistus. Jätkake leiutamist!

Populaarsed postitused

Aegunud PHP on aegunud PHP

Hasso Tepper
Kui esimene tänapäevane PHP versioon 25 aastat tagasi avalikuks tehti, oli internet hoopis teistsugune. Nõudmised veebilehtedele olid tagasihoidlikud...

Zone Veebiakadeemia - kuidas end Internetis nähtavaks teha

blogi
Zone Veebiakadeemia uusima episoodiga hakkame tutvustama ägedaid Zone koostööpartnereid. Seekord on meil külas Nobel Digitali tootejuht ja partner...

Nutikas Pilveserver: tark lahendus e-poe ja nõudlike veebiprojektide jaoks

Tanel Männik
Nutikas Pilveserver pakub nüüdisaegset ja kulutõhusat lahendust, mis ühendab endas paindlikkuse ja võimsuse, et rahuldada kõrge külastatavusega...

Kuidas me aita(si)me tuntud veebilehtedel suurema külastatavusega toime tulla

Digimaailmas on veebilehtede kiirus ja usaldusväärsus kriitilise tähtsusega. Ikka ja jälle oleme silmitsi olukordadega, kus kliendi käsutuses olev...