Zone Kroonika: 2020

Käes on igakevadine Zone Kroonika avaldamise aeg. Seekord pole ülesanne kergete killast, sest hulk adjektiive, millega 2020. aastat ilmestada tahaks, ei kannata trükimusta. Seda vähem kõlbab neid kasutada ühe lugupeetud kollektiivi blogis.

Nagu tavaliselt, hakkasin ma selle blogiposti peale mõtlema enne aasta vahetumist, sest sisemiselt teeme ja avaldame oma kokkuvõtteid napilt enne seda. Julgesin siis planeerida siia optimistliku lõigu sellest, kuidas hoolimata kõigest saime Eestis COVID-19 kriisist vahvalt üle. No võta näpust.

Kroonik maskiga

Üldiselt tulime Zones 2020. aastaga hästi toime. Eelmise aasta märtsist alates on meie meeskond näidanud ennast alati parimast võimalikust küljest, käitudes ka raskel ajal vastutustundliku, nutika ja hoolivana. Vaatamata keerulistele aegadele on meie kollektiiv kasvanud ja kõik meie aastaga lisandunud 6 uut ametivenda ning -õde on võtnud uued väljakutsed vastu samasuguse meelekindlusega, nagu nende kogenumad kaaslased. Suur tänu kõigile – te olete fenomenaalsed!

Meie missioon aidata ettevõtjatel ja ettevõtetel end internetis kehtestada oli ühiskonnale väärtuslikum kui kunagi varem.

Ajal, mil kaupmehed olid sunnitud oma füüsilistest poodidest ajutiselt loobuma, kandus nende tegevuse põhirõhk oodatult e-kaubandusele ja mul on äärmiselt hea meel nende ettevõtjate üle, kellele saime abiks olla, pakkudes raskel ajal töökindlust, turvalisust ja erakorralisi võimalusi oma tegevuse skaleerimiseks. Nii näiteks osutus meie täishaldusteenus Nutika Privaatserveri näol suurepäraseks valikuks paljudele e-kaupmeestele, et toime tulla lisandunud koormusega.

Ühtlasi õnnestus meil abiks olla inimestele, kes nägid kriisis ja kaoses redelit, mille abil kõrgemale ja kaugemale pürgida ning ettevõtjaks hakata. Ühes heade partneritega avaldasime kevadel Zone Akadeemia, mille väärtusliku sisu kontsentratsiooni olid meie väsimatud Peeter ja Lemme viinud äärmise maksimumini. Alustavate ettevõtjateni jõudis 109 videolugu ettevõtja jaoks olulisest: müügist, turundusest, veebilehtedest, sotsiaalmeediast ja muust teadmisest.

E-kanalite võidukäik ja meie inimeste hea töö tingisid lõpptulemusena selle, et meiega liitus eelmisel aastal rohkem veebimajutuse kliente ja domeenide registreerijaid, kui kunagi varem ettevõtte ajaloos. Minu tänu kõikidele klientidele selle jätkuva usalduse eest.

Tuginedes kevadisele kogemusele panime eelmise aasta jooksul kokku ka mõned uued teenused just e-kaubanduse vajadusi silmas pidades.

Esimeseks neist oli Nutikas Privaatserver Kampaaniaks, hellitusnimega “Turbo-Nupp”, mis kujutab endast kiiret ja lihtsat lahendust veebipoe suuremaks külastuseks ettevalmistamisel. Selle eesmärk on pakkuda kaupmeestele südamerahu nendeks hetkedeks, kus nad on investeerinud hulgim reklaami ja turundusse. Aitame ennetada ja lahendada olukordi, kus veebipoe tarkvara valel hetkel pudelikaelaks muutub. Senised kogemused on olnud positiivsed ja eriti markantsetel juhtudel oleme lehe laadimiskiirust suutnud paremaks teha üle 10 (sic!) korra.

Teine teenus, õigemini lisa olemasolevale teenusele, mida eelmisel aastal arendasime oli Elasticsearch’i lisa meie teenusplatvormile. Eelkõige nõudsid seda meilt Magento e-poodide omanikud, kuna alates Magento versioonist 2.4 on see vaikesätetes nõutud, sest muudab poe otsingud kliendi jaoks kiiremaks ja täpsemaks, mis loomulikult omakorda parandab läbimüüki.

Suve hakul uuenes meie veebimajutusteenuse haldusliides, mis oli üks oluline etapp meie kasutajaliideste värskendamise teel ja loodame sellele peagi järge. Võin samas kinnitada, et kasutajaliideste uuendamine on küll see osa teenustest, mis klientidele kõige rohkem välja paistab, aga see kuidas kõik “lava taga” pidevalt muutub ja uueneb on määratult suurem ja vastutusrikkam töö. Mul on hea meel, et meie arendajatel on selge visioon sellest, kuhu ja kuidas Zone tarkvaraplatvorm edasi areneb ning kuidas seda aina suuremate kasutajaskondadeni viia.

Üks osa sellistest protsessidest oli meie IT-osakonna hiiglaslik töö selle nimel, et meie kodulehemajutuse veebiserverid üle viia ‘legacy’ platvormilt meie kaasaegseima ZoneOS platvormi peale. Pidevalt uueneva operatsioonisüsteemina on selle uuendusi tulnud arendusest nagu Vändrast saeludu, keskmiselt potsatas uus ZoneOS “letile” kolm korda kuus. (NB! ZoneOS ChangeLog on nüüd avalik: https://github.com/zone-eu/zoneos-changelog)

Uue operatsioonisüsteemi laialdasema kasutuselevõtuga kaasnes ühtlasi veel ühe meiepoolse unikaalse teenuskontseptsiooni lansseerimine, milleks on pärandvara (legacy) teenusena pakkumine neile, kes hoolimata kõigist keelitustest vajavad veel mõnda aega kasutamiseks vanemat PHP versooni. Leidsime võimaluse, kuidas saame ajutiselt pakkuda vanemate PHP versioonide kasutajatele neile sobiva veebimajutuslahenduse. Saame ju aru, et praegusel keerulisel ajal ei pruugi neil olla finants- või inimressursse oma infosüsteemide ümbertegemiseks.

Selle teenuseni jõudmisele eelnes meie IT-osakonna ja klienditeeninduse poolt tohutu Augeiase tallide puhastamise operatsioon, mille käigus analüüsiti vanemaid PHP versioone kasutavate klientide koodibaasi ja kus võimalik tehti PHP versiooni muudatus meie endi poolt ära. Meie tarkvaraarendajatelt valmis selleks puhuks kaval lahendus, mis võimaldas ühe veebi külastusi serveerida paralleelselt kahe erineva PHP versiooniga, et uue versiooni testimine ei häiriks tavakülastajaid või sunniks kliente oma rakendusi dubleerima.

Paralleelselt leidis aset jõuline kaasaegsema e-posti platvormi juurutamine, mille arendamisele oleme samuti aastaid pühendanud. Klienditeeninduse ja IT-osakonna koostöös on tänaseks uuele platvormile üle viidud mitukümmend tuhat Virtuaalserverit, kuid siis olime sunnitud hoogu maha võtma, et anda erakorralisel ajal klientidele rohkem hingamisruumi. See tähendab, et umbes kümme tuhat on neid veel jäänud migreerida.

Arenduse kontekstis oli meil ilmselt aasta üllatuseks vajadus arendada senise kommertsplatvormi asemel ettevõttele oma varundustarkvara, mis andis ootamatult kiirelt väga hea tulemuse. Aastaga jõuti arenduse algusfaasist meie peamise produktsioonis oleva tööriistani ja pakuti lahendust nii mõnegi tundliku intsidendi korral.

Pilt varunduse ülevaatest
Varundussüsteemi ülevaade uueneb reaalajas

Meie avaliku API kasutus kolmekordistus aasta jooksul. Selle kasvu üle on meil jätkuvalt hea meel. API dokumentatsioon on muide uuenenud, kuid paikneb jätkuvalt aadressil: https://api.zone.eu/v2

Rääkides tundlikest intsidentidest ja halvimaks valmistumisest, siis sügisel pidime operatiivselt tegelema üle-Euroopalistele väljapressimisele orienteeritud teenustõkestusründe riskide maandamisega, kuna need võtsid sihikule ka meie kliente. Sisuliselt õnnestus meil nädala jooksul hankida lisaks meie kohapealsetele kaitseseadmetele juurde veel väliseid tõrjeteenuseid, tõsta ühenduste läbilaskevõimeid kus vaja ning lisada Eestisse neljas IP transiidi ühendus. Selles osas tuleb taaskord tunnustada häid partnereid, kellele saame raskel hetkel toetuda.

Meie turundusosakond pakkus silmarõõmu terve aasta, läbi elurõõmsate kampaaniate Zone eeliste ja teenuste kohta. Kellel siis ei aktiveeruks märksõnade “arbuusimees”, “postkasst” või “ostlev dinosaurus” peale kohe visuaalne ajusagar 🙂

Ühes mõttes ujusime eelmisel aastal kindlasti peavoolule vastu, füüsiliste kontoripindade koomale tõmbamise asemel, kujundas minu hea kolleeg Martti omaenda väikeste kätega meie kontorile uue laienduse, et pakkuda inimestele rohkem võimalusi koosviibimiseks ja meelelahutuseks. Nüüd ootame kannatamatusega, et saaksime lõpuks ometi seal kõik jälle kokku.

Hoidke ennast!

Autor: Ardi Jürgens

Infotehnoloogia entusiast. Zone Media OÜ juhatuse liige.