Milleks on kasulikud WordPressi laetud meedia alternatiivtekst, pealkiri, allkiri, kirjeldus jne?

WordPressi meediateegis tekitab segadust hulk infolahtreid: Alternatiivtekst, Pealkiri, Allkiri ja Kirjeldus. Kas ja mida sinna kirjutada?

Alustame vahest kõige olulisemast – Alternatiivtekst kirjeldab pilti ning seda näeb kui vaadata lehe HTMLi või WordPressi redaktoris sakki Tekst:

Ekraanilaks ekraanilaksust WordPressi redaktori teksti-sakis

Vaegnägijale loeb ekraaniluger selle teksti ette, seega võiks sisu olla ennekõike pilti kirjeldav. Lisaks jälgivad alt-teksti ka otsimootorid, ehk hästi kirjeldatud pilt on abiks ka SEO vaatest. Aga see ei ole veel kõik: alt-teksti kuvavad brauserid siis, kui pildifail mingil põhjusel ära kaob:

Ekraanilaks katkisest pildist brauseris

Tähtsuselt järgmine on pildi Allkiri ehk inglise keeles caption: see on pildi all kuvatav tekstilõik, kuhu sobib pikem selgitus, foto autor jms info. Nagu ülevalt koodinäitest näha on see realiseeritud [caption] koodiga ning teemades on enamasti paika pandud ka sobilik kujundus:

Ekraanilaks WordPressi meediateegist
See on pildi allkiri, ingl. k caption. Ekraanilaksu autor: Peeter Marvet

Pealkiri ja Kirjeldus on mõeldud manuselehe jaoks – nimelt tekitab WordPress iga üles laetud meedia-faili kohta alamlehe, millel kuvatakse Pealkiri, meedia ja Kirjeldus. Ülaloleva ekraanilaksu manuseleht on näiteks https://blog.zone.ee/2019/10/23/wordpressi-meedia-alternatiivtekst-pealkiri-allkiri-kirjeldus-jne/wp-pildi-kirjeldus/.

Manuseleht ei pruugi aga otsimootorist tulevate külastajate jaoks olla parimaks maandumisleheks – mina näiteks tahaks, et WordPressi meedia kirjeldamist puudutavate otsingute puhul saaks parima positsiooni see blogipostitus, mitte mõni ükskik ekraanilaks.

Selleks on näiteks Yoast SEO pluginas olemas võimalus suunata manuselehed automaatselt edasi pildifailile ehk sisuliselt ära kaotada:

Ekraanilaks: Yoast SEO plugina seaded

Ja ära unusta, et SEO jaoks omab lisaks alt-tekstile tähendust ka faili nimi. Siin artiklis olevad ekraanilaksud ilmselt ise-seisvat väärtust ei oma, aga toote-foto võiks muuhulgas Google pildi-otsingus välja tulla nii kirjeldava (“pink t-shirt powerpuff girl”) kui tootekoodi-otsinguga.